رفتن به محتوای اصلی

تأمین نیازهای عاطفی خانواده

سبک زندگی:
آئین همسرداری
همسرداری

لازمه شادابی و نشاط روانی زن این است که خود را محبوب همسر یافته و از عشق و علاقه او نسبت ‌به خود مطمئن باشد؛ همین اعتماد و اطمینان، امنیت خاطر زن را تامين کرده و به آرامش درونی او می‌افزاید؛ زیرا اگر زن در مورد محبت و علاقه همسرش نسبت ‌به خود تردید کند، احساس درماندگی و ناتوانی عاطفی به او دست داده و از این‌که نتوانسته عواطف شوهر را به سوی خود جلب کند، احساس شکست می‌کند.

در این‌ میان باید توجه داشت که زن به دلیل ویژگی‌های خاصی، اغلب نمی‌تواند به ‌طور مستقیم از بی‌مهری یا کم‌توجهی شوهر نسبت به خود گلایه کند؛ گویی این کار را یا در شأن خود نمی‌داند و یا آن را مایه تحقیر خود و چه‌بسا مایه‌ی تحقیر شوهر می‌داند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف اخلاقی مرد این است که از راه‌های مختلف نظیر گفتار، هدیه دادن و ... همسر خود را از محبتی که به او دارد، آگاه سازد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) می‌فرمايند: «با زنان مهربانی کنید و دل‌هایشان را به دست آورید تا با شما همراهی کنند و هرگز آنان را مجبور و خشمگین نکنید». ایشان همچنین فرمودند: «اگر مردی به همسرش بگوید «دوستت دارم» هرگز از قلب او خارج نمی‌شود». امام علی علیه‌السلام نیز درباره آثار هدیه می‌فرمايند: «هدیه دادن باعث جلب دوستی و محبت بین افراد می‌شود.»

دسته بندی